Jak założyć firmę krok po kroku?

jak założyć firmę

Masz już pomysł na własny biznes i zastanawiasz się od czego zacząć i jakie formalności musisz załatwić na starcie? Chcesz w końcu zacząć pracować na swoim i szukasz informacji jak założyć firmę?

Jak założyć firmę?

Samo założenie firmy, czyli zarejestrowanie działalności gospodarczej w CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej) nie jest bardzo skomplikowane. W zasadzie to tylko jedna wizyta w urzędzie miasta lub gminy. Co ważne nie musisz udawać się do urzędu w miejscowości, w której mieszkasz. Może to być dowolny urząd na terenie kraju. Jeśli posiadasz profil zaufany lub podpis kwalifikowany możesz nawet otworzyć firmę bez wychodzenia z domu.

W niektórych przypadkach możesz prowadzić firmę bez rejestracji, czyli działalność nierejestrowaną. Więcej o tym tutaj.

Co potrzeba do założenia firmy?

Do złożenia wniosku o rejestrację działalności potrzebujesz kilku istotnych informacji takich jak:

  • dane właściciela fimy (m.in. PESEL, NIP, adres, nr dowodu, miejsce i datę urodzenia, imiona rodziców),
  • datę rozpoczęcia, nazwę i adres prowadzonej  działalności, kod PKD, czyli rodzaj działalności gospodarczej,
  • wybraną formę opodatkowania (ryczałt ewidencjonowany, zasady ogólne, podatek liniowy lub karta podatkowa) – od tego zależeć będzie wysokość płaconych podatków, warto więc dobrze przemyśleć wybór,
  • dane biura rachunkowego, jeśli zlecisz prowadzenie rozliczeń księgowej.

Po złożeniu i podpisaniu wniosku jesteś już pełnoprawnym przedsiębiorcą. Gratulacje! W najbliższych dniach zostanie Ci nadany numer REGON oraz NIP (jeśli wcześniej go nie posiadałeś). Numer NIP jest najważniejszym identyfikatorem Twoje działalności – najlepiej naucz się go szybko na pamięć.

Jak założyć firmę – co dalej?

Po zarejestrowaniu firmy Twoje dane zostaną automatycznie przekazane do urzędu skarbowego, GUSu i ZUS. Mimo to musisz załatwić inne formalności np. założyć konto firmowe (nie jest ono prawnie wymagane ale warto go mieć), zgłosić się do ZUS, wyrobić pieczątkę (możesz być zaskoczony ale również nie jest wymagana), zarejestrować się do VAT czy zakupić kasę fiskalną jeśli będziesz do tego zobowiązany.

Jeszcze jedna ważna kwestia! Wpis do ewidencji działalności gospodarczej jest całkowicie bezpłatny! Możesz otrzymywać po otwarciu firmy jakieś listy z “niby ewidencji czegoś tam” z obowiązkiem zapłaty za wpis – to zwykłe naciąganie. Najlepiej nic z tym nie rób lub wyrzuć do kosza.

Powodzenia!

Masz pytania w tym temacie? Potrzebujesz więcej informacji lub pomocy w sporządzeniu wniosku do CEIDG? Możemy to zrobić za Ciebie!  

Napisz!  Formularz kontaktowy  lub mail: kontakt@prostooprawie.pl 

Uważasz, że informacje są przydatne? Polub lub udostępnij wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *